wtorek, 3 stycznia 2012

Notes on WONDERLAND


      Niedawno Amerykański Vogue ogłosił, że udostępni całe swoje obszerne archiwa, czyli ponad sto lat historii magazynu, szerszej publiczności. Jednak roczny dostęp do "VOGUE Digital Archive" kosztuje ponad tysiąc dollarów, ograniczając wgląd w wielką część historii mody mniej majętnym pasjonatom. 
Ten wielki projekt Anny Wintour, przygotowany z okazji zbliżającej się 120 rocznicy powstania pisma, przypomina nam, że mimo iż jest najstarszym, już od dawna nie jest ani jedynym, ani najważniejszym magazynem o modzie. Pod tym hasłem znajduje się teraz niezliczona ilość publikacji: od artystycznych, awangardowych, po popularne i młodzieżowe. Ciągle powstają nowe pisma na temat bardzo szeroko pojętej mody. Na przykład niedawno powstało Industrie - pismo poświęcone profesjonalistom, ludziom, którzy tworzą świat mody. Jest także Gentlewoman, fotografujące i piszące wyłącznie o kobietach. 
To, że na świecie istnieje tylu ludzi, którzy uważają, że moda jest sztuką - czymś, o czym warto pisać, co warto fotografować jest szalenie inspirujące. To oni dostarczają nam mnóstwo wrażeń, wydając publikacje co miesiąc, co kwartał, czy co rok.
        Moim nowym odkryciem w dziale prasy: MODA, jest pismo Wonderland, które kojarzyłem, ale, któremu nigdy wcześniej się dokładnie nie przyjrzałem.  Okazało się, że jest absolutnie warte uwagi. Wonderland tworzy zaskakujące połączenie - spotykają się w nim młodzieżowa, kolorowa estetyka i wysoka moda. Sesje są bardzo różnorodne, w niektórych pojawiają się dziewczyny o jasno różowych włosach, których stylizacje są wyraźnie inspirowane modnymi na tumblerze zdjęciami. Z kolei w innych widać wpływ jaki na młodych fotografów ma twórczość Helmuta Newtona, czy Roberta Mapplethorpe'a.
       Od innych pism tego typu, Wonderland rożni się tym, że nie fotografuje i nie robi wywiadów wyłącznie z nieznanymi i alternatywnymi aktorkami i muzykami. Wręcz przeciwnie, zaprasza gwiazdy i we współpracy z nimi tworzy piękne fotografie. Tak, jak w przypadku znanej na całym świecie Charlize Theron. Zdjęcia towarzyszące wywiadowi z aktorką idealnie podkreślają jej posągową figurę, są proste i ciekawe. Równie interesujący jest sposób w jaki zapełnione jest miejsce przed sesjami, między reklamami. "Obiekty pożądania" takie jak najnowsza torba Chanel, czapka Givenchy, czy piękne perfumy są pokazywane w niezwykły sposób. Tam gdzie zazwyczaj znajduje się białe tło, tutaj widać starania, by wszystko robić twórczo, nawet jeżeli ma to być fotografowanie nowego kremu.
      Twórcy Wonderland swobodnie czerpią z pop kultury i tworzą pismo, które pokazuje, co się dzieje w świecie mody, jaki wpływ na niego mają niezależni twórcy z internetu i co i kto może stanowić inspirację dla czytelników. Wonderland jest stworzony dla ludzi, którzy interesują się modą w szerszym kontekście - jako jednym z elementów kultury masowej i jako dziedzinę, którą charakteryzuje niesłychana różnorodność i kreatywność.

J.

3 komentarze: